첨단광고PR대학원은 중앙대 광고홍보학과의 역사를 이어받은
광고/PR 분야 중심의 특수대학원입니다.
교수진 소개
중앙대학교 첨단광고PR대학원과 함께하는 교수진을 소개합니다.
미국 University of Florida, 광고학 박사
미국 University of Texas at Austin, 광고학 석사
연세대학교 신문방송학과 학사
현, 중앙대학교 광고홍보학과 교수
한국 광고학회 회장
중앙대학교 신문방송대학원장
중앙대학교 광고홍보학과 학과장
미국 University of Texas at Austin, Visiting Scholar
한국 광고학회 AP 광고학 세미나 집행위원장
한국 광고학회 회원
미국 광고학회 회원
2017 "다매체 환경에서의 TV 광고 노출 효과 변화- 2000년부터 2015년까지의 기간을 중심으로" 광고홍보학보
2016 “소셜 미디어를 이용한 기업 커뮤니케이션: 기업 페이스북 분석을 중심으로” 언론과학연구
2016 “희소성 메시지 유형에 따른 소비자 반응: 큐레이션 커머스상에서의 효과” 광고연구
2015 “방문판매유통환경에서 구매의사결정단계별 커뮤니케이션접점의 효과: 정보성, 매력성, 구매영향력을중심으로” 광고홍보학보
2014 “커뮤니케이션 패러다임의 전환 및 발전에 대한 소고: 통합적 마케팅 커뮤니케이션(IMC) 연구 현황 분석을 중심으로” 광고학연구
테네시대학교 커뮤니케이션학 석·박사 (전공: 광고학, 부전공: 마케팅)
중앙대학교 광고홍보학과 학사
중앙대학교 광고홍보학과 교수: 2003. 9 ~ 현재
한국광고학회 회장: 2022. 4 ~ 2023. 4
한국제약바이오협회 광고심의위원: 2023. 5~현재
중앙대학교 교양대학 학장: 2019. 1 ~ 2022. 1
중앙대학교 대학원 부원장: 2017. 2 ~ 2019. 1
미국광고학회 회원, 한국광고학회 회원, 한국광고홍보학회 회원
디지털미디어, 메시지전략, 상호작용성 등
거시광고학 (Social Approach)
해외 저널: Journal of Advertising, Journal of Advertising Research, International Journal of Advertising, Psychology & Marketing 등
국내 저널: 광고학연구, 광고연구, 광고홍보학보 등
Ph.D. University of Maryland (Public Relations)
M.S. Boston University (Public Relations)
B.S. Seoul National University (Anthropology)
중앙대학교 광고홍보학과 학과장 (2023- )
중앙대학교 광고홍보학과 교수 (2005- )
중앙대학교 광고PR연구소장 (2009-2010)
(현) 개인정보보호위원회 자체 평가위원
(현) PR협회 연구이사
언론중재위원회 중재위원
국토교통부 홍보 자문위원
환경부 홍보 자문위원
2018 평창 동계올림픽 조직위원회 전문가 그룹 & 홍보전문위원
문화체육관광부 홍보분과 평가위원
농림수산식품부 홍보 자문위원
소방방재청 홍보 자문위원
제일기획 PR팀 해외 PR 담당
글로벌 기업의 기업 커뮤니케이션 조직 및 운영 현황 조사 및 분석
글로벌 기업의 브랜드 컨텐츠 활용 및 커뮤니케이션 현황 조사 및 분석
A사 기업 평판 및 이미지 조사와 PR 전략 수립, 위기 관리 컨설팅
K사 기업 커뮤니케이션 전략 수립
다국적 기업의 글로벌 커뮤니케이션 운영 현황 및 사례
H 브랜드 런칭 캠페인 및 마케팅 PR 전략 수립
M사, D사, F사 기업 PR 전략 및 위기 관리 컨설팅
식품 안전성 PR 캠페인
글로벌 기업의 통합 커뮤니케이션 현황 조사
박사: 서울대학교 대학원 언론정보학과 문학박사
석사: University of Pennsylvania, Annenberg School of Communication, Master of Arts in Communication
학사: 서울대학교 인문대학 불어불문과 문학사
2007 - 현재: 중앙대학교 광고홍보학과 교수
2009 - 2011: 중앙대학교 신문방송대학원 원장보
2012 - 2013: 중앙대학교 광고PR연구소장
1991 - 1994 : SBS 서울방송 기획실
2001 - 2002 : 금강기획 마케팅 전략연구소 책임연구원
2005 - 2008 : 언론중재위원회 중재위원
2006 - 2007 : T-broad 방송 시사토론프로그램 ‘열린광장’ 진행
2017- 2022: 서울시 브랜드위원회 위원 및 부위원장
2019 -2022 : 한국광고자율심의기구 인쇄매체광고 심의위원
2019- 현재: 국립수목원 홍보위원회 전문위원
2021- 현재: 방송통신위원회 방송광고균형발전위원회 전문위원
2021- 현재: 서울시 국어바르게쓰기위원회 자문위원
2022- 현재: 한국공공브랜드진흥원 광고홍보위원회 위원장
한국방송광고공사의 광고교육원, 한국광고단체연합회, 한국건강가정진흥원, 도로교통공단, 한국저작권위원회, 고용노동부, 환경부, 국토교통부 등의 자문위원 역임.
대한민국광고대상, 문화체육관광부주체 대학생광고공모전 및 우수학술도서선정위원회, 한국 출판문화산업진흥원의 우수출판콘텐츠 제작지원사업 등의 심사위원 역임.
한국언론학회, 한국방송학회, 한국광고학회, 한국광고홍보학회, 한국PR학회 이사 및 편집위원장 역임.
한국광고홍보학회 16대회장 역임.
박사: University of Missouri (Journalism)
석사: Iowa State University (Journalism and Mass Communication)
석사: 서강대학교 (신문방송학)
학사: 한국과학기술원(KAIST) (화학공학)
중앙대학교 광고홍보학과 전임교원 (2011 ~ 현재)
KAIST 인문사회과학부 초빙교수 (2010)
1) 정부 및 공공 영역PR
Hong, H., & Kim, Y. (2021). What makes people engage in civic activism on social media? Online Information Review, 45(3), 562-576.
Hong, H., Lee, S., & Tian, Q. (2020). The influence of international education experience on host country-related outcomes: An analysis of Chinese students’ relationships with South Korean universities. Sustainability, 12(22), 9703.
Hong, H. (2014), The Internet, transparency, and government-public relationships in Seoul, South Korea. Public Relations Review, 40(3), 500-502.
Hong, H. (2013), Government websites and social media’s influence on government-public relationships. Public Relations Review, 39(4), 346-356.
Lee, S., & Hong, H. (2012). International public relations’ influence on media coverage and public perceptions of foreign countries. Public Relations Review, 38(3), 491-493.
Hong, H., Park, H., Lee, Y., & Park, J. (2012). Public segmentation and government-public relationship building: A cluster analysis of publics in the United States and 19 European Countries. Journal of Public Relations Research, 24(1), 37-68.
2) 헬스커뮤니케이션
Kim, H. J., & Hong, H. (in press). Predicting information behaviors in the COVID-19 pandemic: Integrating the role of emotions and subjective norms into the Situational Theory of Problem Solving (STOPS) Framework, Health Communication.
Hong, H., & Chung, Y. (in press). Integrating health consciousness, self-efficacy, and habituation into the attitude-intention-behavior relationship for physical activity in college students. Psychology, Health & Medicine.
Hong, H., & Kim, H. J. (2020). Antecedents and consequences of information overload in the COVID-19 pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(24), 9305.
Kim, H. J., Lee, H., & Hong, H. (2020). Scale development and validation for psychological reactance to health promotion messages. Sustainability, 12(14), 5816.
Hong, H., & Oh, H. J. (2020). The effects of patient-centered communication: Exploring the mediating role of trust in healthcare providers. Health Communication, 35(4), 502-511.
Hong, H. (2015). Audience responses to the television news coverage of medical advances: The mediating role of audience emotions and identification. Public Understanding of Science, 24(6), 697-711.
Sung, M., & Hong, H. (2015). The influence of risk perception on South Korean mothers' use of infant formula. Health, Risk & Society, 17(5-6), 368-387.
Hong, H. (2013). The effects of human interest framing in television news coverage of medical advances. Health Communication, 28(5), 452-460.
Hong, H. (2011). An extension of the Extended Parallel Process Model (EPPM) in television health news: The influence of health consciousness on individual message processing and acceptance. Health Communication, 26(4), 343-353.
3) 주요 국내 학술지 논문
홍혜현 (2019). 정부기관 PR 부서의 위상과 역할에 대한 연구. 홍보학연구, 23권 1호, 26-61.
임소정 홍혜현 (2018). 기부활동지역과 기부목적에 따른 기부광고 메시지 전략 연구: 해석수준과 심리적 거리감의 적용을 토대로. 광고학연구, 29권 8호, 135-164.
김지은 홍혜현 (2015). 페이스북 건강 증진 메시지의 설득 및 구전 효과: 이득-손실 메시지 프레임과 위험성 인식의 영향을 중심으로. 홍보학연구, 19권 1호, 183-214.
홍혜현 (2012). 정부-공중 관계성 향상을 위한 PR도구로서 전자정부의 가능성 탐색 연구. 홍보학연구, 16권 3호, 169-207.
박사: University of North Carolina at Chapel Hill (Mass Communication)
석사: University of Florida (Advertising)
학사: 중앙대학교 (광고홍보학)
중앙대학교 광고홍보학과 전임교원 (2017-현재)
DePaul University 전임교원 (2011-2017)
Persuasion effects, personalized communication, social media and privacy
Jeong, Y., & Kim, Y. (2017). Privacy concerns on social networking sites: An interplay among the type of posting, content, and audience. Computers in Human Behavior, 69, 302-310.
Yoon, H., & Kim, Y. (2016). The effects of norm beliefs and age on responses to comedic violence advertising. Journal of Current Issues and Research in Advertising, 37(2), 131-145.
Kim, Y., & Yoon, H. (2014). What makes people “like” comedic-violence advertisements? A model for predicting attitude and sharing intention. Journal of Advertising Research, 54(2), 217-232.
Yoon, H., & Kim, Y. (2014). The moderating role of masculinity in responses to comedic violence advertising. Journal of Advertising, 43(4), 382-396.
Kim, Y., & Patel, S. (2012). Teaching advertising media planning in a changing media landscape. Journal of Advertising Education, 16(2), 15-26.
Editorial review board member, Journal of Advertising Research
박사 : University of Texas at Austin (Advertising)
석사 : University of Texas at Austin (Advertising)
학사 : 서강대학교 ( 국어국문학 & 신문방송학 )
중앙대학교 광고홍보학과 전임교원 (2021 - 현재)
인하대학교 국제학부 전임교원 (2019 -2021)
University of North Carolina at Chapel HIll 전임교원 (2014-2018)
Brand communication, New media, Consumer Psychology.
Sung, Y. H., Kim, D., Choi, D., & Lee, S. (2020). Facebook Ads not working in the same way: The impact of cultural orientation on social media usage and ad effectiveness. Telematics and Informatics.
Kim, D., Sung Y. H., & Lee, S. (2020). The effect of self-brand connections on the association between in-groups and psychological distance: A South Korean perspective. International Journal of Market Research.
Lee, S., Yoo, C., Sung Y. H., & Kim, D. (2020). Distance matters: The effects of self-brand connections and construal level on Ad effectiveness. International Journal of Advertising.
Kim, D., & Song, D. (2019). Can brand experience contract consumers’ psychological distance toward the brand? The effect of brand experience on consumers’ construal level. Journal of Brand Management. 26(3), 255-267
Kim, D. (2019) “How do you feel about a disease?”: The effect of psychological distance toward a disease on health communication. International Journal of Advertising, 38(1), 139-153.
Kim, D., Lee, S., & Song, D. (2019). Can Pokemon Go catch brands? The fit effect of game characters and brands on efficacy of brand communication. Journal of Marketing communication, 25(6), 645-660
Kim, D., Sung Y. H., & Um, N. (2019). Actual Dove versus ideal L’Oreal: Impact of self-related brand image on advertising persuasiveness. Journal of Marketing communication. 25(5), 535-552.
Lee, S., Sung Y. H., Choi, D., & Kim, D. (2019) Surviving a Crisis: How Crisis Type and Psychological Distance Can Inform Corporate Crisis Responses. Journal of Business Ethics.
Um, N. & Kim, D. (2019) Effects of Gay-themed advertising among young heterosexual adults from U.S. and South Korea. Social Science, 8(17)
Kim, D., Sung, Y., & Drumwright, M. (2018). ‘Where I come from’ decides ‘how I construe my future’: The fit effect of culture, temporal distance and construal level. International Journal of Advertising, 37(2), 270-288.
Kim, D., Yoo, J. J., & Lee, W. (2018). The influence of self-concept on Ad effectiveness: Interaction between self-concept and construal levels on effectiveness of advertising. Journal of Marketing communication, 24(7), 734-745.
Han, J. K., Kim, D., & Sung, Y. H. (2018). Brand personality usage in crisis communication in Facebook. Journal of Promotion Management, 24(6), 798-819
Kim, D., Seely, N. K., & Jung, J. (2017). Do you prefer, Pinterest or Instagram? The role of image-sharing SNSs and self-monitoring in enhancing ad effectiveness. Computers in Human Behavior, 70, 535-543.
Kim, D., Sung, Y. H., Lee, S., Choi, D., & Sung, Y. (2016). Are you on Timeline or News Feed? The roles of Facebook pages and construal level in increasing ad effectiveness. Computers in Human Behavior, 57, 312-320.
Kim, D., & Sung, Y. (2013). Gucci vs. Old Navy: Interplay of brand personality and regulatory focus in advertising persuasion. Psychology & Marketing, 30(12), 1076-1087.
Kim, D., Lee, S., Sung, Y. H., & Um, N. (2022). Free tumbler in Snapchat vs. coffee tasting ticket in Instagram: the impact of gift type and messages type on B2C gift-giving on different social media platform. European Journal of Marketing, 56(8), 2369-2390.
Hong, J., & Kim, D. (2022) Stage-emotion compatibility and the effectiveness of antismoking campaigns in South Korea: Tailoring guilt and shame appeals to individuals in different stages of change. Asian Journal of Communication. 32(6), 529-548.
Kim, D., Sung Y. H., Lee, S., & Yoo, C. Y. (2021). How do self-brand connections affect ad responses among South Korean consumers? The roles of reference groups and message construals International Journal of Market Research. 63(4), 494-513.
Editorial review board member
Journal of Global Fashion Marketing.
Journal of Global Sport Management